Nytt år och nya möjligheter!

Det är många som uttalar nya löften, speciellt inom
kategorin träning, när ett nytt år ska påbörjas. Året 2019 är kommet och vi har
idag stor kunskap om hur fysisk aktivitet och träning påverkar oss positivt som
individer, grupp och samhälle. Men var ska man börja och få det till en god vana?

Här kommer olika tips för hur man kan tänka gällande träning.
1. Träna det som du tycker är roligt. Träna inte det som du tycker är tråkigt,
tycker du att långa promenader eller gruppträning är roligt så gör det.

2. Sätt upp mål som är relevanta. Genom att sätta upp mål som är mätbara kan
man jobba mot dem enkelt och påminna sig själv om varför man tränar. Med
mätbara mål ser man även tydligt när förbättringar sker.

3. Sätt inte för höga krav på dig själv. Detta bygger på målsättningen, genom
att sätta rimliga mål kan man behålla en kontinuitet och bra balans.

4. Våga ta hjälp av personer som har stor kunskap. På det sättet får du den
bästa starten med rutiner, kunskap samt kan du få hjälp med målsättning och
motivation.

5. Våga prioritera och planera. Hitta de tider i din vardag som passar bäst för
fysisk aktivitet. Kanske är det på lunchen, direkt efter jobbet eller på morgonen.

6. Involvera vänner och/eller familj. Genom att involvera vänner och/eller
familjen i din livsstilsförändring kan du finna stöd och motivation från dem.
Kanske får du en träningspartner på köpet som du kan dela träningen med.

7. Våga lyssna på din kropp. Det som är absolut viktigast är att ta hand om sig
och lyssna på sin kropp. Känner du dig trött brukar man må bättre av träning
både fysiskt och psykiskt men vid sjukdom måste man våga vila kroppen för
snabbare tillfriskning.

8. Fysisk aktivitet och träning är en tillgång. Se all fysisk aktivitet som en
enorm tillgång till friskvård. Med regelbunden fysisk aktivitet reducerar du
risken för folksjukdomar och du stärker ditt immunförsvar samt mår mycket
bättre fysisk och psykiskt.

Slutligen, för att komma igång med träningen behöver man börja någonstans. Ta
inspiration från tipsen och välj ut de som passar just dig. Våga börja någonstans
och våga ta hjälp med de olika delarna. Lycka till och kom ihåg, den bästa
träningen är den träningen som blir av!

ebba.lindstrom@viscus.se

Related Posts