Ät bra, må bra och prestera bra!

Maten du äter påverkar hur du mår som i sin tur påverkar hur du presterar vare sig det gäller i träningen, på jobbet, i skolan eller  hemma. Nedan berättar vi hur enkelt det är att må bättre med hjälp av kosten.

Regelbundna måltider

Ät var 2-3 timma, för att hålla en jämn blodsockernivå som hjälper dig att vara fokuserad.

Drick vatten

Kroppen består av 75% vatten och behöver bli påfylld hela dagen.

0,033 x kg kroppsvikt = antal liter du behöver per dag.

Tre huvudmåltider

Ät frukost, lunch och middag i en jämn storlek. Lägg till ett eller två mindre mellanmål för att behålla fokus.

Kolhydrater

Justera mängden kolhydrater som behövs för att behålla fokus. Ris/pasta/potatis/frukt innehåller mer

kolhydrater jämfört med rotfrukter och grönsaker.

Protein och fett

Protein och fett sänker måltidens GI (glykemiskt index) och hjälper dig att bibehålla en mer optimal

blodsockernivå efter måltiden.

Kombinera

Kombinera alltid kolhydrater med protein och fet i både huvudmålen och mellanmålen. Justera mängden kolhydrater jämfört med protein och fet för en optimal blodsockernivå.

EXEMPEL PÅ DAGLIGTINTAG

Frukost:

1dl naturell yoghurt blandat med 1dl keso. Lägg på lite nötter, frön and frukt. För sötare smak

lägg till bär, banan eller russin.

Lunch:

Ugnsbakad lax med salt, peppar och citron med rostade rotfrukter te.x morot och rödbetor.

Middag:

Bolognese med bönpasta och grönsaker.

Mellanmål:

– en näve mandlar + ett äpple

– 2 kokta ägg + en morot

Related Posts