Frukost eller inte?

Så här på helgen tycker nog de flesta att det är mysigt att duka upp en stor och härlig frukost tillsammans med familj och vänner.  Men när vi kommer till den stressiga vardagen blir det svårare. Antingen är du en frukostmänniska som aldrig skulle klara dig utan dagens första mål eller så är du inte det och häller i dig en kopp kaffe i en to-go mugg på väg till jobbet! Det sägs ju att frukost är dagen viktigaste mål och vi på Viscus kan inte annat än att hålla med. Det är med hjälp av frukosten vi lägger grunden för hur dagens näringsintag och hur energinivå kommer se ut. Nedan hittar du fem skäl för att bli eller fortsätta vara en frukostmänniska.

 

1. Fyll på med ny energi

Under nattens  sömn  är kroppen  i nedbrytningsläge , det innebär att du har förbrukat dina energilager när du vaknar. Det är därför viktigt att fylla på med bra mat så att du får ny energi. Frukosten bör bestå av långsamma kolhydrater gärna fullkorn, fett av bra kvalitet  och protein.

2. Kontroll över vikten

Forskning visar att de som äter frukost har lättare att hålla önskad vikt. Kroppen och hjärnan ställer in sig på sparläge om du utsätter dig för fasta för länge. Hjärna säger då till kroppen att det är energibrist och du upplever en hungerkänsla som gör att du kastar dig över något med högt energiinnehåll.

3 Du blir smartare och gladare

Utan att fylla på det energibehov du har på morgonen blir du orkeslös och grinig. Hjärnan behöver kolhydrater och därför försämras både tankeverksamheten och minnet om du hoppar över frukosten. Genom att fylla på med ny energi skapar vi förutsättningar för att kunna prestera bättre under dagen och att kunna bjuda på ett glatt humör.

4. Minska risken för sjukdomar.

Du som äter frukost tenderar att ha ett lägre kolesterolvärde vilken medför minskad risk för hjärtsjukdomar. Frukosten hjälper oss också att hålla en jämn blodsockernivå vilket minskar risken för typ-2 diabetes.

5. Det är underbart

Som du nu vet har frukost sina fördelar när det gäller din hälsa men den kan också vara alldeles underbar för våra smaklökar. Att ge sig själv en start på dagen med riktigt god mat ger dig förutsättningar att leverera på topp resten av dagen. Genom att göra små förändringar med dagens första måltid kan du faktiskt göra stor skillnad. Om du inte är en frukostätare är vårt tips att äta något litet på morgonen och sedan äta ett större mellanmål innan lunch. För dig som redan är frälst på frukost är vårt tips att välja bort sockerrika livsmedel och istället äta naturliga livsmedel som är rika på fibrer och protein.
Ha en underbar söndag och passa på att fira Farsdag med att bjuda på en hälsosam frukost!

 

Related Posts