ÖVERRÖRLIGHET?! RÖRLIGHET?! ฀

Varje dag får jag frågor från patienter som tex: ”vilken stretch bör jag göra för att bli mindre stel i just den här muskeln” och påståenden som tex: ”jag känner mig så stel så jag stretchar hela tiden men det känns nästan bara som att det blir sämre!”

Okej.. Så här tänker JAG om detta! ฀Det är viktigt med fullgod rörlighet så länge du också har fullgod stabilitet. Balans är nyckeln till en smärtfri kropp! ฀Överrörlighet syns och märks av i lederna. Du som är överrörlig bör kanske inte stretcha med syftet att förlänga muskelfibrerna, just för att dina muskler ofta då svarar med att spänna sig extra hårt för att skydda dina leder. Du som är överrörlig behöver vanligtvis istället jobba på din stabilitet och styrka, vilket i sin tur gör att musklerna spänner sig mindre och stelhetskänslan i musklerna minskar.

För oss som inte lider av överrörlighet är det istället viktigt att hjälpa kroppen att kunna utföra alla rörelser utan att vi skadar oss. Jag tänker ofta ”funktion/rörelse” före ”muskel” när jag stretchar eller rörlighetstränar. Jag jobbar hellre med stora rörelseomfång och stretchar dynamiskt (i rörelse) eftersom det är så kroppen fungerar i vardagen.
Sällan använder vi endast våra höftböjare, utan vi engagerar t.ex. även framsida lår och bålen samtidigt. Därför vill jag hellre bli rörligare i mitt utförande av en rörelse före en specifik muskel. ฀

Om du är osäker på huruvida du är överrörlig eller normalrörlig eller jättestel – kontakta din terapeut för att får tips och råd som passar just dig. Alla ska inte stretcha! Vissa skulle behöva stretcha i flera timmar om dagen. Det är inte svart eller vitt jämt. ฀

Ha en fin dag kompisar!

Related Posts