100 dagar kvar till Varvet!

Den 21 maj samlas 64 000 löpare och 200 000 hängivna supportar på Göteborgs gator då den stora folkfesten GöteborgsVarvet går av stapeln. Är du en av dem som ska springa? Har du förberett dig ordentligt? Är det dags att ta tag i löpningen nu? Idag är det 100 dagar kvar till start!

Nedan får ni två bra tips på övningar av vår naprapat och löpcoach Caroline som kommer hjälpa er uppladdning inför varvet.

Det är självklart viktigt att faktiskt knyta på sig skorna och ge sig ut i spåret, men minst lika viktigt är att förbereda kroppen på vad som komma ska. Det är bra att starta dina pass med löpskolningsövningar samt förberedande styrkeövningar. Nedan ser ni två exempel; höga knän med studshopp och utfallstegsklockan.

Studshoppen är bra för att öva in den ultimata känslan du bör ha när du springer, nämligen att få fotnedsättningen under din egen kropp. Dessutom utmanar den koordinationen vilken är bra att utmana i all form av träning! Spring med höga knän samtidigt som du gör en dubbelstuds med foten som har kontakt med marken.

Utfallstegsklockan stärker dina lår och rumpa. I löpningen fokuserar vi mycket på att ta oss framåt men vi behöver också vara stabila i sidled. Denna övning är bra för stabiliteten åt sidan och mycket bra för dina knän och höfter. Gör utfallsteg framåt på båda benen, sedan bakåt båda benen och sedan åt sidorna på båda benen. Var noga med din hållning och att skapa en 90 graders vinkel i båda knälederna.

Related Posts